• Åsa Sjölander

Myter om akvarellmålning

Du får inte använda vit akvarellfärg

En del målare använder vit akvarellfärg i sitt måleri - det går hur bra som helst. Andra använder täckande färger som vit gouache eller akrylfärg som komplement. Men när jag själv provat de ovanstående teknikerna så ser det inte bra ut. Och förmodligen har den här myten uppstått på grund av såna som mig - vi som inte kan konsten att använda vit akvarellfärg. Om man gör en målning där alla färgskikt är transparenta så kan det se smutsigt ut om man lägger på en fläck med zinkvitt. Även om det är vitt så stoppas ljuset på något sätt. Tidigare under 1900-talet fanns det olika skolor där en av dem (den brittiska) menade att riktiga akvarellister arbetade med det vita papperet som det enda sanna vita. Prova själv och se vad du tycker :)


Du får inte använda svart akvarellfärg

Svart är en dramatisk färg. Den slukar ljuset utan att reflektera något tillbaka. Svart kan också vara lugnande, kolla in mörkt läge på telefonen till exempel. Men det kan också suga energin ur det som finns runt det. Natt och begravning.


Men svart är heller inte bara svart. Om du köper hem några olika svarta färger och späder de med vatten kommer du se att de tonar ut i något annat. Brunt, blått, lila. Problemet med svart kan uppstå när du lägger det intill, eller ännu värre på, ett motiv av klara färger i transparanta skikt. Det finns en risk att en svart som tonar i grått suger energin ur färgen runt om och bilden blir att se onaturlig ut. Om det är en skugga man vill göra, som uppfattas som svart, bör man istället utgå från färger som redan finns i paletten. Om det svarta läggs ovanpå något annat är det lätt att det blir för mycket olika pigment på varandra. Det ger ett typiskt överarbetat och lerigt utseende. Själv använder jag svart på två sätt: Antingen som en riktigt mörk variant av blått, Payne's Gray, eller lila som i Neutral Tint. Eller så använder jag svart i form av flytande tusch som jag målar med pensel. Det är inte akvarellfärg men det täckande, svarta tuschet skapar en dramatisk kontrast på vattenfärgens lugna skikt.


Du får inte pilla med detaljer

Vi är många som förstör målningen när vi "bara ska fixa en sista grej". Eller så dribblar vi bort oss själva när vi sitter med minsta penseln och försöker fylla i ett större objekt. Riskerna med pill är dels att en del av motivet hinner torka och du sabbar kanterna. Du slutar inte i tid. För många olika pigment blandas ihop och blir till lera på papperet.


Du kan inte göra ändringar i målningen

Det är svårt att ändra i målningen när den har torkat men det går faktiskt att göra vissa justeringar. När du målat ett tag kommer du lära dig när det är för sent att ändra det som blivit fel. Akvarellfärgen är till skillnad mot fasta färger ett rörligt medium som är svår att styra på papperet. Det finns de som anser att färgen ska få härja fritt och vara spontan utan att man ska kontrollera och rätta den för mycket. Det kan vara ett skäl till att en del personer inte rekommenderar ändringar i en akvarellmålning. Ett annat skäl kan vara att det är svårt att göra justeringar utan att det lämnar spår.


Här kommer några tips att ha koll på: Vissa pigment kallas på engelska för staining. Dessa färger biter sig fast hårt i papperet och lämnar fläckar direkt. De är svåra, för att inte säga omöjliga att få bort när det väl lagts på. Studiopapper eller billigare papper av cellulosa tål inte att man skrubbar och har sig, högkvalitativt bomullspapper tål däremot mer stryk. Om du vill få bort mycket färg kan du testa att använda en vit så kalla Magisk svamp, fläckborttagare. De brukar säljas på ICA och får bort det mesta från papperet.


51 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla